söndag 2 november 2008

Summering väsman!


En händelserik dag utan någon öring i båten!
Började med att konstatera att jag ej kunde lägga i min båt vid
natur rampen. Det var lite vatten och bara snö och is. Jag packade ihop allt
igen, spände på banden runt båten och skynda mig hem med båten.
Peter lade också i vid Sunnansjö idag, han hade lilla båten med sig
så vi bestämde att jag skulle åka med han i stället. Jag kommer tillbaks
till rampen, vi skyndar oss att lägga i hans båt och åker ut.
På vägen ut pratar vi om hur alla som lägger nät har sköts sig väldigt
bra och respekterat alla regler till punkt och prickar! Roligt tänkte vi...
(Återkommer om näten)
När vi väl efter allt krångel fått ut alla grejer och sätter oss ner så
slocknar Peters ekolod. Men efter så många gånger på väsman så klarar vi oss
utan det då vi har ekolod i huvudet på denna sjö.
15 min senare börjar motorn på att gå dåligt och sprutar bensin. Vi får plocka ihop alla grejer och börja titta på motorn.
Efter ca 10 min får vi igång den igen, vi kör på hela dagen ända tills mörknet
faller och får endast två stycken små gäddor!! Tråkigt...
Vi plockar upp grejerna och åker mot hanmnen vid 16-tiden.
Och utanför kanalen, vid grund pinnen i Sunnansjö vad ser vi där i det halv mörkna
vattnet. Ett stort nät spänt rakt över, med endast en liten "svart" dunk (se bild) som markering. Längre ut ligger ett till långt nät!! Inget namn och ingeting, dåligt markerat! Fy fan va dåligt, det är dom här människorna som förstör för oss alla, som inte bryr sig om regler. Dom förstör fisket
i våra sjöar!!! Ni får gärna lägga nät för mig bara ni följer dom regler som finns.
Annars behöver vi inga regler. Ett stort plus till alla som sköter sig!

Här följer regler från www.fiskailudvika.se angånde nätfiske!
FÖLJ REGLERNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nästa gång kommer vi annars att ringa fisketillsynings polisen!

Nätfiske
Får bedrivas av innehavare av Fiskerättsbevis eller Ortskort.
Nätlängd max 150 meter/bevis/kort. Nät skall märkas i båda ändar med flöte med väl synlig vimpel och vara märkta med namn och telefonnum­mer, helst mobiltelefonnummer samt numret på fiskerättsbeviset eller ortskortet.
Nät får läggas tidigast kl 20.00 eller en timme före solens nedgång om det inträffar före 20.00, näten skall tagas upp senast kl 08.00 eller en timme efter solens uppgång om det inträffar senare än kl 08.00.
Från 1 september till och med 31 oktober gäller nätfiskeförbud innanför en radie av 300 meter från in och utlopp i sjön.