söndag 23 november 2008

Summering vättern!



Dag ett på vättern gav oss ett fint väder med lite vind
till ca kl 13, då blåste det upp och vi gav oss mot land.
Det är alltid svårast första dagen vad man ska köra på och
även att hitta på fisken. Det var ganska tyst på radion så
det hjälpte oss inte. Men efter fyra timmars fiske högg det
på ett ytspö! Vilket hugg... Vi satt och halv sov i hytten
när det plötsligt skrek av en rulle på taket! Såklart var
det på Tobbes sida. Fisken var mycket stark, så vi trodde
den var betydligt större. Men efter vägning stannade vågen
på 4.2kg, en fin fisk. Lagomt när vi landat den så hugger
det på djupriggen på min sida, en fin röding på kilot.
Den fick simma åter. När vi släppt den så hugger det på
mitt ytspö, dock tappar jag den fisken. Men det var en mindre
fisk. Lagomt när vi hittat fisken så blåser det såklart upp
till grov sjö, så vi väljer att åka in mot land och ge oss för dagen.
Dag 2 är vi först ut, vi åker ut när det är mörkt. Det blåser
rejält så vi försöker hitta lä. Det gör vi och vinden blir perfekt.
Idag kör vi ca två timmar sen hugger det på min djuprigg, det blir
en lax till mig på 61cm. Vi nöter på men inget händer. Vid 15 tiden
hugger det på Tobbes djuprigg, den tar på löja men släpper direkt.
Stunden efter hugger det igen och då skriker det i rullen i ca 5-10sek
rakt ut på första rusningen, tyvärr släpper fisken.
Den var riktigt tung så det var synd att vi inte fick se den.
Skymningen kommer och jag säger till Tobbe att jag plockar upp min
sida först. Tobbe är lite sur eftersom jag leder med 2-1,
jag känner mig rätt lugn när dagen strax är slut.
Tobbe börjar plocka sin sida, och hör och häppnad.
När Tobbe har ett spö kvar i vattnet så hugger det såklart på det
och han får en godkänd röding!!
Inte fick jag vinna denna gång heller......Typiskt! Jag fick mig ett
hån skratt sedan gav vi oss mot land i mörknet och drog oss hemåt.
Alltså 2 laxar och 2 rödingar blev det!
(Tobbe har bloggat men verkar inte ha fungerat)